YOUMANSTORIES 002 – ARJAN VAN DER HEIJDEN

Hi Arjan, zou je jezelf kort willen voorstellen? Wie ben je, wat maakt je YOUMAN en wat is je rol binnen de organisatie?

Ik ben Arjan van der Heijden, opgeleid in werktuigbouwkunde en aan het begin van mijn werkende leven ook gevormd in dit vakgebied. Als snel ontdekte ik dat mijn interesse voornamelijk uitging naar de menselijke factor en communicatie binnen deze technische omgeving. Toen besefte ik dat ik mijn passie voor techniek op een andere manier wilde invullen.

Samen met Jeroen ben ik mede-eigenaar van YOUMAN, los van de bezigheden die een eigen zaak met zich meebrengen lijkt ons werk in de praktijk het meest op een consultant rol.

Wat mij YOUMAN maakt is dat ik zo dicht mogelijk bij mezelf blijf, terwijl ik tegelijk ook echt het contact met de ander opzoek. Dat werkt uiteraard het beste voor mezelf en ik merk dat het goed ontvangen wordt door de mensen waarmee ik samenwerk of zaken doe.

Jeroen ben ik tegengekomen bij Vitae, we hadden al vrij snel een click. En ook, toen we niet meer samen werkten, zijn we altijd in contact gebleven. Op het moment dat ik voor mezelf wilde beginnen, ondernemen op mijn eigen manier, besloten Jeroen en ik onze krachten te bundelen. We zijn gaan samenwerken omdat we beiden de visie hebben dat de mens het verschil maakt binnen de techniek. Daarbij sluiten onze werkwijzen goed bij elkaar aan. Anyway… een combinatie van bovenstaande, mee kunnen denken in de zoektocht naar de juiste man op de juiste plek en (deels) vanuit eigen ervaring kunnen spreken maakt mij denk ik YOUMAN.

Leuk! Kun je me iets meer vertellen over je opleiding en wat dit voor invloed heeft op je werk?

Door mijn werktuigbouwkundige opleiding in combinatie met mijn latere beroepsopleiding tot lifecoach ervaar ik dat ik goed kan meedenken in zowel het technische als het menselijke proces. Mijn natuurlijke interesse en compassie voor de mens, maar ook wat hij of zij in een technische baan zoekt.

Na een periode in Zwitserland gewoond, gewerkt en gesnowboard te hebben heb ik de keuze gemaakt om in de bemiddeling van technisch personeel door te gaan. De combinatie van mens en techniek komt voor mij hier samen en voel ik mij als een vis in het water.

Jullie zijn erg flexibel door de vloeibare rollen die jullie vervullen. Welke rol vervul jij persoonlijk het liefst?

Zelf vervul ik de rol van consultant het liefst. Hierin is ruimte voor goed contact met zowel de klant als de kandidaat, doordat ik beide partijen spreek voel ik het beste aan wat nodig is om een succesvolle bemiddeling te realiseren.

Ik heb een goed inlevingsvermogen en breng daarmee mensen samen. En dat is fijn, haha, want dat is niet geheel toevallig precies wat we doen! Ik houd ervan om de puzzel passend te maken.

Wat moet je volgens jou kunnen om een goede bemiddelaar te zijn?

Dit is een 360 graden rol die veelzijdigheid vraagt. Schakelen met de klant en kandidaat, acquireren, aansluiten bij alle partijen, soms overtuigen, soms meeveren met de ene of andere kant en vooral de connectie kunnen maken. En hierbij iedereen in zijn waarde laten. Dat is denk ik de essentie.

Jij en Jeroen (mede-eigenaar) zijn opgeleid in werktuigbouwkunde. Je bent zelf ook werkzaam geweest in een machinefabriek. Welke rol heb je daar vervuld en hoe lang?

In totaal heb ik ruim tien jaar in een machinefabriek gewerkt en heb daar verschillende rollen vervult. Zo heb ik gewerkt als tekenaar/constructeur, werkvoorbereider, planner en hoofd werkplaats. Het sociale aspect waar je moet overleggen en bekijken hoe bepaalde processen makkelijker kunnen vond ik interessanter dan zelf technisch bezig zijn.

Dit was mijn persoonlijke zoektocht en achteraf zag ik dat ik daarmee veel ervaring opgedaan heb en steeds een stapje voorwaarts ging in mijn eigen werkgeluk, wat altijd mijn persoonlijke streven is geweest.

Al deze ervaringen kwamen later heel mooi van pas bij mijn werk in de personeelsbemiddeling binnen de industriële branche.

Wat vond je de grootste uitdaging toen je werkte in dat vakgebied, waar liep je tegen aan?

Ik vind het leuk om met mensen in contact te zijn en de vragen te mogen stellen die in me opkomen, vanuit pure interesse in de persoon en wat hem of haar drijft. En ook bij de klant, wat maken ze, hoe doen ze dat? Ik vind het fantastisch om in al die keukens te mogen kijken om te zien wat daar gemaakt wordt.

Als ontwerper zat ik te veel alleen achter het scherm, bezig met ontwerpen. En werd voor mij dat deel, mijn interesse in de mens, voor mij onderbelicht. Ik ben deels introvert en heb echt wel een technisch hoofd. Maar ik liep er tijdens deze rol tegenaan dat ik niet al mijn kwaliteiten kon inzetten en kreeg mijn extraversie weer te weinig ruimte. Als je nog snapt wat ik bedoel, haha!

Waar denk je dat de toegevoegde waarde in zit als jij nu iemand bemiddelt in dit vak?

Bijna elke kandidaat waarmee ik aan tafel zit is zoekende naar een nieuwe baan of een nieuwe opdracht. Dit is een belangrijk moment, soms zelfs een ommekeer in hun leven en ieder maakt daarbij vaak een persoonlijke groei door.

Aangezien ik in het verleden zelf ook zoekende was naar een functie waarin mijn persoonlijke kwaliteiten en interesses samenkwamen kan ik mij goed inleven in hun zoektocht. Daarnaast is er vaak een raakvlak tussen de klant of kandidaat en mij, omdat ik zelf ook uit die technische wereld kom. Ik weet welke vragen ik moet stellen en krijg vaak terug dat zij het fijn vinden dat ik begrijp waar het over gaat.

Hoe ontstond de wens om ondernemer te worden? 

Toen ik stopte bij de machinefabriek ben ik in 2006 de personeelsbemiddeling in gegaan, hier heb ik bijna 14 jaar met veel plezier in de werving en selectie binnen de Industriële Techniek gewerkt. In die jaren heb ik veel geleerd. Zowel vakinhoudelijk als wie ik ben in deze rol. Ik leerde wat voor mij belangrijk was en op welke manier ik graag zaken doe. Ik ontwikkelde idealen. En hoe deze beter toe te passen dan als zelfstandig ondernemer?

Ik kom uit een ondernemersgezin en de wens om zelf te ondernemen heb ik eigenlijk altijd al gehad, maar door mijn zoektocht is dit wat uitgesteld zou je kunnen zeggen. Als jonge jongen stond ik al met mijn vader op de markt. Hij verkocht nog een paar slippers op de markt als het regende. Van hem heb ik hard leren werken en klanten te bedienen met een glimlach.

Dat zijn eigenlijk best logische stappen, binnen je vakgebied blijven maar dan de communicatie kant ervan en nu als zelfstandig ondernemer!

Klopt, het is wel grappig om te zien dat mijn werkverleden zo op z’n plek is gevallen. Alles wat ik geleerd en soms geprobeerd heb, is niet voor niets geweest. Alleen ik pas het nu op een andere manier toe.

Heb je wel eens heimwee? 

Haha, leuk dat je dat vraagt en het antwoord is: eigenlijk wel. Ik denk namelijk nog steeds wel eens dat als ik straks ouder ben, ik ergens op mijn gemak lekker ga zitten lassen. Als ik daar namelijk aan denk of regelmatig rondkijk in een werkplaats bij de klant, dan mis ik dat soms weleens. Een werkplaats met goed gereedschap om mooie dingen te maken!

Wat vind je het allermooiste aan dit vakgebied?

Als ik de perfecte match maak zodat het op alle fronten klopt. Dat maakt me blij en geeft erg veel voldoening.

En het meest uitdagende?

Het is een uitdaging om ons te onderscheiden van de concurrentie. We willen echt iets toevoegen en eerder een kennispartner dan een leverancier zijn. Onze ervaring binnen het vak en onze exclusieve aanpak draagt bij dat onze kandidaten en klanten het ook zo ervaren. Dat is prettig, want zo worden wij het liefst gezien.

Waar ben je het meest trots op sinds YOUMAN gestart is? 

Dat we echt al iets neergezet hebben, een heldere propositie met een goede naam. We hebben een warm netwerk, vaste klanten en met z’n vieren staat en draait er al echt een bedrijf in een zeer korte tijd. Als ik dat zo zie, geeft me dat een enorm trots gevoel.

Waar is YOUMAN over 5 jaar?

Dat vind ik altijd een moeilijke vraag. Eerlijk gezegd ben ik heel tevreden zoals we er nu voor staan. Het zou mooi zijn als we een gezonde groei met gelijkgestemde mensen door kunnen maken, zodat we over 5 jaar nog duidelijker als kennispartner op de kaart staan.