YOUMANSTORIES 001 – Jeroen Beentjes

Hi Jeroen. Kun je je kort voorstellen? Wie ben je, wat maakt je YOUMAN en wat is je rol binnen de organisatie?

Uiteraard! Mijn naam is Jeroen Beentjes, 47 jaar en ik woon in Beverwijk. Ik heb inmiddels ruim 20 jaar ervaring in technische bemiddeling. Dan kun je eigenlijk denken aan verschillende rollen. Van adviseur, manager tot aan de rol van directeur. Dat maakt me ook direct YOUMAN. Vloeibaar zijn in mijn rol is een thema dat je bij mij goed terug kunt zien. Momenteel ben ik zes jaar zelfstandig actief op de arbeidsbemiddelingsmarkt en die ik combineer met (HR) adviesvraagstukken binnen de industriële techniek.

Als je het hebt over vloeibare rollen, maakt dit je erg flexibel. Welke rol vervul je persoonlijk het liefst?

Ik denk dat ik zelf graag de rol van een vertrouwde partner vervul voor bedrijven die actief zijn binnen de techniek. Ik wil graag mee kunnen denken én bouwen als het gaat om talentvraagstukken. Dit kan gaan om het inzetten van technische specialisten voor een vaste of tijdelijke vraag of zelf een opdracht oppakken bij klant dat gaat over het beter vinden en binden van de technische professionals. Het zijn echt ‘fluid solutions’, zoals wij dat noemen. In de afgelopen jaren hebben we op deze manier veel talentvraagstukken in de Industriële Techniek kunnen beantwoorden. Dit mogen we bij sommige klanten zelfs al meer dan 20 jaar doen en mag je spreken van langdurige, vaak exclusieve en duurzame samenwerkingen. Daar gaan we voor en dan maakt de vorm minder uit en staat de beste klantoplossing voorop.

 Jij en Arjan (mede-eigenaar) zijn beide opgeleid in werktuigbouwkunde. Helpt dat je ook in het werk dat je doet? Heb je zelf ook uitvoerend werk gedaan of ben je direct als leidinggevende aan de slag gegaan?

Dat wij beide hierin zijn opgeleid is absoluut erg waardevol in het werk dat we doen. Hierdoor sluiten we goed aan en begrijpen in welke wereld onze kandidaten en klanten zich begeven. Zelf kom ik uit de regio van Beverwijk en letterlijk onder de rook van Tata Steel opgegroeid. Techniek is daarmee altijd een rode draad geweest. Naast mijn technische opleidingen heb ik altijd technisch (bij)banen gehad, in o.a. de montage, als draaier en frezer maar ook in het constructiewerk. De interesse voor de mens en organisaties kwam tijdens mijn HTS en ben na mijn studie eigenlijk vrijwel direct de technische arbeidsbemiddeling in gegaan, ik denk een waardevolle combinatie.

 Hoe is YOUMAN ontstaan? Waarom heb je gekozen voor bemiddeling binnen de sector van industrie?

Het is ontstaan vanuit het idee dat mijn ervaring is, dat ‘de mens’ een veel centralere rol mag én moet hebben binnen techniek. Dit wordt niet altijd gezien. Technische bedrijven zijn vaak gericht op het product en/of het proces en de mens kan daarin veel centraler staan. Dit is zeker zo belangrijk en je ziet hier ook dat er veel meer bewustwording aan het ontstaan is. Mensen zijn het kapitaal en heb je als organisatie nodig om te groeien. Hierin denken we graag mee vanuit onze kennis, ervaring en netwerk.

Hoe belangrijk is de ontwikkeling van de persoon hierin?

De ontwikkeling van de mens zelf is ook een steeds belangrijkere rol gaan spelen. De mate waarin dat binnen een bedrijf gefaciliteerd wordt is ook steeds bepalender in de keuze van mensen om naar een ander bedrijf te gaan, of te blijven.  Je ziet het bewustzijn van bedrijven om daaraan te werken echt wel groeien. Dat is nou juist waar ik kan en wil aansluiten. Door met ze in gesprek te gaan, de huidige situatie te bespreken, groeikansen te herkennen en invulling te geven. Met name het benoemen van de unieke kenmerken van zo’n bedrijf, de techniek, de cultuur, de waarden. Bescheidenheid en nuchterheid is vaak kenmerkend voor technische bedrijven. Natuurlijk een mooie eigenschap maar voor de zichtbaarheid naar de arbeidsmarkt niet altijd effectief. In onze werving voor de klant kunnen we daar goed in adviseren en ondersteunen.

Jullie fungeren graag als kennispartner. Hoe interpreteer jij dit?

Aan de bemiddelingskant kijken we of er een persoonlijke match is. Omdat we de klant en kandidaat goed kennen, kunnen we vanuit die kennis een goede selectie maken op basis van persoonlijkheid (en harde skills natuurlijk). Aan de advieskant kijken we wat het vraagstuk is bij de klant en hoe kunnen we daaraan kunnen bijdragen. Wat doen ze al en wat is nodig om naar het gewenste niveau te groeien? We houden ons in eerste instantie met advies met betrekking tot het personeel bezig. Als het écht strategisch wordt, dan schakelen we een partner in voor het grotere plaatje. En juist in dat stukje advies zie je terug dat we echt als partner fungeren.

Jullie kunnen hulp van een afstand aanbieden, maar zitten ook wel eens inhouse bij een klant. Kun je me daar mee over vertellen?

Ja, dat doen we heel regelmatig. Als het bedrijf bijvoorbeeld aangeeft dat ze hen recruitmentactiviteiten naar een hoger plan willen tillen, gaan we voor een periode bij dat bedrijf intern zitten om daarover mee te denken en te zorgen dat het beleid wordt opgezet. We zoeken dan naar invullingen en dragen dat dan over.

Jullie spreken over een succesdriehoek: de klant, kandidaat en YOUMAN als ideale driehoek voor wederkerige relaties. Wat is voor jullie een must om een samenwerking aan te gaan? Moet de klant ook mensgericht zijn?

Het gaat er voornamelijk om dat we een gelijkwaardige relatie ervaren. Daarom werken we exclusief zodat we het werk ook echt goed kunnen leveren. In een samenwerking is de menselijke factor erg belangrijk. Als we merken dat dit echt ondergeschikt is bij een zoektocht naar geschikte medewerkers én in onze samenwerking, dan is het voor ons niet werkbaar.

Naast dat jullie dat menselijke aspect zo belangrijk vinden, waarin onderscheiden jullie je nog meer?

Ik denk dat onze klanten en kandidaten persoonlijk en direct contact, kennis van zaken en enorme betrokkenheid ervaren in de wijze van werken. We zijn volhardend in wat we doen en gaan voor het beste resultaat voor klant en kandidaat en niet voor de ‘hit and run’. We geloven in de échte verbinding met mensen en daar zit ook onze kracht. We realiseren ons altijd dat een nieuwe baan of project het verschil kan maken tussen geluk of ongeluk en dat het aan ons is om daar het verschil in te maken binnen de gespecialiseerde markt waarin wij ons bevinden.