fbpx

Michel over zijn rol als Adviseur bij VERUM

Michel is ruim 1,5 jaar werkzaam in de rol van adviseur bij VERUM. Vanuit zijn technische opleiding is hij altijd actief geweest op het snijvlak van techniek, commercie en management in verschillende rollen binnen technische groothandels. Recruitment Consultant Jeroen is in gesprek gegaan met Michel om meer te weten te komen over zijn rol en het werken bij VERUM!

Hoe zou je de rol van Adviseur omschrijven?

In deze rol ben je echt een bruggenbouwer. Aan de ene kant onderhoud je de contacten met de leveranciers en aan de andere kant met de deelnemers van VERUM.

Aan wat voor contractleveranciers moet ik denken?

Het gaat om bedrijven die staal leveren, in verschillende vormen, afmetingen en types. Daarnaast om bedrijven die ‘onderdelen’ leveren, denk aan pneumatische, hydraulische componenten, (elektro)motoren, bevestigingsmaterialen en ook hout of kunststof. Dit kunnen gespecialiseerde bedrijven zijn, maar ook groothandels. Je kijkt kritisch naar contracten en beoordeeld of deze nog passend zijn aan de huidige marktsituatie. Daar waar nodig ga je het gesprek aan om nieuwe (prijs)afspraken te maken.

Wat voor bedrijven zijn de deelnemende partijen?

Het zijn bedrijven die actief zijn in staal(bewerking) en de maakindustrie. Daarnaast is een klein deel jachtbouwers. Je bouwt een relatie met ze op en onderhoudt deze. Je bent een sparringpartner voor grote en kleine (inkoop) vraagstukken. Je analyseert het inkoopproces en waar ze tegenaan lopen. Je denkt hierin mee en probeert de connectie te leggen naar de contractleveranciers om ze hierin te ondersteunen. Waar en hoe kopen ze in, is dit bij de aangesloten partijen? Waar liggen inkoopvoordelen of zijn er partijen die als ketenpartner goed passen maar nog niet bekend zijn?

Door bij je deelnemende partijen door het bedrijf te lopen zie je mogelijkheden en kansen om te verbeteren en de link te leggen met contractleveranciers die juist daarin kunnen toevoegen. Je bent daarin de bruggenbouwer die de verbindingen maakt en er vervolgens tussenuit stapt. Je doet de ver- en inkoop niet zelf maar zorgt er wel voor dat de processen bij de aangesloten partijen soepel en efficiënt lopen. Daarin zit je toegevoegde waarde.

Om wat voor aantallen gaat het?

Ongeveer 120 leveranciers en 200 deelnemers, verspreid over Nederland. Deze bezoek je 1 à 2 keer per jaar, afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de behoefte.

Betekent dat dat je ook veel reist?

Zeker, maar niet de hele week door. Op maandag hebben we kantoordag en zitten we met elkaar op onze mooie locatie in Zoetermeer, het Bouwhuis. We bespreken dan de lopende zaken en de voortgang.

De rest van de week ben je 1 of 2 dagen onderweg om de leveranciers en deelnemers te bezoeken, dat zijn gemiddeld 5 à 6 bezoeken per week. De andere dag of dagen verwerk je (thuis) de bezoekrapportages en (prijs)mutaties in het systeem en hou je deze actueel. De rol heeft dus deels ook een administratieve kant.

Daarnaast zul je beurzen, workshops en andere vakgerichte bijeenkomsten bezoeken. Ook kun je zelf een evenement organiseren rondom een actueel onderwerp dat je ziet in de markt.   

Zie het voorbeeld van een recente bijeenkomst: https://www.linkedin.com/posts/verum-bv_ketensamenwerking-tussen-bedrijven-donderdag-activity-7114537546973343744-WvDD?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Wil VERUM ook uitbreiden met deelnemers en leveranciers?

Dat is zeker een speerpunt en tegelijkertijd is het niet zo dat het in een snel tempo moet gaan. Het ‘koud’ acquireren is wel een onderdeel en we streven naar 2 tot 5 deelnemers groei per jaar. Als we leads tegenkomen pakken we die op en onderzoeken we met elkaar de mogelijkheden. Ons belangrijkste doel is om onze bestaande deelnemers en leveranciers goed te bedienen en ze de toegevoegde waarde van VERUM te laten ervaren.

Zou je kort kunnen samenvatten wat je leuk vindt aan je rol als Adviseur bij VERUM?

Je werkt in een kleine en wendbare organisatie met veel ruimte en verantwoordelijkheid. Het is een veelzijdige baan en je krijgt de mogelijkheid om eigen initiatieven op te pakken. Je denkt mee op strategisch niveau met klanten en gaat ook voor de uitwerking. Je herkent trends en neemt deze mee in het jaarplan van VERUM die je gezamenlijk opstelt. Je zou het kunnen omschrijven als een ‘ondernemer in loondienst’.

Lijkt het jou leuk om contacten te onderhouden, bruggen te bouwen en te adviseren binnen de maakindustrie? Dan is het zeker interessant om te reageren en het gesprek aan te gaan. Solliciteer via de vacature: